Cv Der Neu Generasie, opgericht in 1986 met als doel het
bouwen van grote carnavalswagens.
In de meest vreemde vormen en maten werden de wagens gebouw.
De eerste jaren met eenvoudige contra gewichten om iets e laten bewegen tot de laatste
jaren zeer geavanceerd via PCL besturingen.
Optochten in binnen en buitenland werden gereden. Vele
prijzen werden er behaald met de prachtige wagens, ooit zelf de prijs voor de
langste wagen. !
Waar plezier was, daar was Der Neu Generasie ook of was het
nu waar Der Neu Generasie kwam was plezier.
Plezier staat in ieder geval bovenaan en dit dragen wij ook
uit.
Archief Onderstaande tekst gaat over Der Neu Generasie en werd in 2014 gepubliceerd in het
JubileumBoek: “ De optochten door de jaren heen” van HVV De winkbulle
Als iemand je vraagt: “Wat doet jullie vereniging dan zoal”,
dan is tegenwoordig het antwoord Der Neu Generasie houdt zich alleen maar bezig met de dingen die we leuk
vinden, namelijk het bouwen van groote carnavalswagens.
En dat bouwen begint al ergens in augustus, het thema van de
wagen is dan al bekend.
Ja, de bouwmaten die gesteld zijn in het optochtregelement
die weten wij na 28 jaar wel. Hoogte breedte en lengte er kan altijd wel een
paar meter bij. De hoogste wagen die wij hebben gebouwd was 7 meter 50. Past
namelijk mooier bij het ontwerp.
De optochtwagens werden vroeger nog gebouwd in de oude loods op de Benzenraderweg. Tegenwoordig
staan alle wagens in de optochthal in Hoensbroek. En op de zondagmorgen is het
daar een drukte van je welste, want alle groepen komen hun optochtwagen halen
en dat is met veel trots en plezier.
Twie maal afgezeegd en nog te hoeg, ja ook wij hebben dit
ondervonden. En daar ga je dan met de wagen naar de opstelling, eerst nog wat
spullen in laden in Heerlen Centrum en dan richting bekkerveld.
Stop zegt dan een toezichthouder, je rijd tegen het verkeer
in je moet omdraaien.
Maar meneer deze wagen is 16 meter lang, wij kunnen hier
niet draaien. Als oplossing door ons wordt geopperd om de paal bij vogelzang te
laten zakken zodat we door kunnen rijden. Nee is nee jullie moeten draaien.
Na enig overtuigingskracht gaat de paal naar beneden en wij
kunnen verder.
Dan kom je aan op de plaats van de opstelling en wil je wat
muziek aanzetten, van het eerste aggregaat dat aangetrokken wordt knapt het
touw, het tweede aggregaat idem dito. Alle zeilen worden bijgezet, en als de
optocht van start gaat klinkt er geluid uit de luidsprekers.
Na een aantal meters gereden te hebben stop de wagen er mee,
paniek. Ho hij doet het weer en daar gaan we weer een straat veder stopt hij er
weer mee, zo gaat dit een paar keer. De oorzaak vind je op dat moment in de
hectiek van de optocht niet. Het publiek vraagt zich dan af waarom rijden die
niet door !
Uiteindelijk kom je toch aan het eindpunt van de optocht
hier volgt altijd wel een ontlading en tanken we even bij De muziek die wij dan
steevast draaien is onder andere The cult, she sells Sanctuary .
En ieder jaar weer komen wij onze bekenden tegen ze staan
altijd op dezelfde plaats dus tijdens de optocht weet je waar je moet kijken.
Als iedereen terug gaat naar het centrum om op te gaan in
het feest gedruis moet de carnavalswagen weer terug gebracht worden naar de
loods
Buiten bovengenoemde
“pechgevallen” hebben we nog te maken gehad met een wagen die in brand heeft
gestaan, afgebroken cilinders, lekke banden, kapotte luidsprekers en
versterkers, omgereden verkeersborden. Het feit dat we na 28 jaar nog met 45
leden deelnemen aan de optocht in Heerlen geeft aan hoeveel plezier we hier nog aan beleven
Archief
Onderstaande tekst gaat over de Truuktoch en werd in 2014 gepubliceerd in het
JubileumBoek: “ De optochten door de jaren heen” van HVV De winkbulle
Truuktoch /
Lichtstoet Heerlen
CV Der Neu Generasie onder leiding van Ronald Strolenberg
samen met Frits Pelt wilden iets doen ter ere van het 1 x 11 jarig bestaan van
de Swahilis. Het idee van een "Truuktoch" kwam eruit.
Het moest de "terugtocht" worden van
carnavalswagens voordat ze weer de stalling ingingen voor een jaar. Want eigenlijk vonden de wagenbouwers van Der
Neu generasie het zonde dat de wagens, waar men maanden aan gewerkt had, maar zo kort te bezichtigen waren
Maar niet alleen de extra bezichtiging van de wagens maar
ook het feit dat het in Heerlen op dinsdagavond niet erg druk was. Veel
carnavalisten van Heerlen gingen naar
het Kloone trekke in Kerkrade of naar het zaate-hermeniekes-concours in
Maastricht. Een niet onbelangrijk aspect was dat er ook meer publiek aanwezig
zou zijn bij de Abdicatie van de Stadsprins. Voor ons was het van groot belang dat hier een
kentering in moest komen.
De "wilde" plannen namen concrete vormen aan.
Sponsoren werden benadert, er zou een
podium zijn op de Bongerd en een podium op het Pancratiusplein, dj's werden
ingehuurd, de inschrijvingsdata werden
gepubliceerd. Bevriende verenigingen werd op geroepen om mee te doen.
Persberichten werden gepubliceerd, de route werd uitgezet, communicatiemiddelen
werden gehuurd en nog veel meer zaken werden geregeld. Zaken waar wij als
wagenbouwers van te voren helemaal niet mee bezig waren geweest.
Op 11 februari
1997 vertrok dan ook de eerste
verlichte carnavalsoptocht van Heerlen. Buiten verwachting was er een groot
publiek. De wagens en groepen die zich bij de opstelling meldden waren prachtig
verlicht. Toen om 20.00 uur de stoet vertrok, hadden we al snel in de gaten dat
dit evenement toekomst had.
De jaren die volgden zagen we dat de toeschouwersaantallen
zeer sterk varieerden alsmede het aantal deelnemers.
In 2003 besloot Der Neu Generasie te stoppen met de
organisatie van Der Truuktoch.
Het was niet alleen de organisatie van de Truuktoch waar we
druk mee bezig waren maar ook het beheren van een optochthal, het organiseren
van de feesten zoals het Vieshengbal en het Kὂpke en natuurlijk het bouwen van
een grote wagen.
Er werd besloten zich alleen nog maar te gaan richten op het
bouwen van carnavalswagens.
In 2003 vond Der Neu
Generasie een waardige opvolger.
Carnavals Club 2000, wilde de fakkel wel overnemen. Beide verenigingen hebben
nog een jaar samen de Truuktoch georganiseerd en het daaropvolgende jaar nam
Carnavals club 2000 de hele organisatie voor hun rekening en werd de naam
gewijzigd in Lichtstoet Heerlen.
In de jaren die volgden groeide het aantal deelnemers .
Groepen uit Simpelveld, Schinnen, Vilt en zelfs Vaals deden mee, men kwam dus
van heiden en ver.
Niet alleen de groepen namen in aantal toe maar ook de
toeschouwers. Deze waren er ieder jaar weer getuige van dat de wagens nog
mooier verlicht waren en dat de Lichstoet zelfs iets "Magisch" kreeg.
Het evenement is mede door het harde werk van de huidige
organisatie "Lichtstoet Heerlen"
,en met name Maurice en Jeanine Gielis, uitgegroeid tot hetgeen Der Neu
Generasie voor ogen had in 2003.
Wij hopen dan ook dat nog vele Generaties kunnen genieten
van het evenement dat niet meer uit
Heerlen weg te denken is.
created with
WordPress Theme Generator .